7- Tekbirden Sonra Kıraattan Önce, "Veleddallin"
Dedikten ve Zamm-i Sureyi Okuduktan Sonra Rüku'ya Varmadan Önce Susmak
1. Semure b. Cıındııb
- - (-)
4503 (1)- Hasan bildiriyor: Semure b. Cundub:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazda iki defa (okumayıp)
susardı" dedi. İmran b. Husayn: "Ben bunu Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den hıfzetmedim" deyince, bu konuyu sormak için Ubey b.
Ka'b'a bir mektup yazdılar. Ubey cevabında: "Semure (bu konuda Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den nakledileni) hıfzetmiştir" diye yazdı.
[-SAHİHTİR-]
Diğer tahric: Ebu Davud, salat 1/205 (777), Tirmizi, salat
2/31 (251), İbn Mace, salat 1/275 (844) ve Darimi, salat 1/283) rivayet
ettiler.
4504 (2)- Hasan bildiriyor: Semure: "Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) tekbir getirdikten sonra ve kıraatı bitirdikten
sonra kısa bir süre okumayıp susardı" dedi. İmran b. Husayn bunu kabul
etmeyince, bu konuda Ubey b. Ka'b'a bir mektup yazdılar. Ubey de cevabında
Semure'yi tasdik etti.
[-Sahihtir-]
4505 (3)- Hasan bildiriyor: Semure b. Cundub:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazda iki sekte (susma)
yapardı. Biri iftitah tekbirinden sonra, diğeri de zamm-i sureyi okuduktan
sonra rüku'ya varmadan öncedir" dedi. Bu durum İmran b. Husayn'a söz
edildiğinde: "Semure yalan söylemiş" dedi ve bu konuda Medine'de
bulunan Ubey b. Ka'b'a bir mektup yazdı. Ubey de cevap olarak: "Semure
doğru söylemektedir" karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]
4506 (4)- Hasan'ın bildirdiğine göre Semure b. Cundub:
"Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) biri namaza başladığı zaman,
diğeri de kıraatı bitirdiği zaman olmak üzere iki sekte yapardı" dedi.
İmran b. Husayn bunu kabul etmeyince, bu durumu sormak için Ubey b. Ka'b'a bir
mektup yazdılar. Ubey de cevabında Semure'yi tasdik etti.
[-Sahihtir-]
4507 (5)- Hasan'ın bildirdiğine göre Semure b. Cundub:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) biri namaza başladığı zaman biri
de kıraatı bitirdiği zaman olmak üzere iki sekte (okumadan duruş) yapardı"
dedi. İmran b. Husayn bunu kabul etmeyince, bu durumu sormak için Ubey b.
Ka'b'a bir mektup yazdılar. Ubey de cevabında onlara: "Semure doğru
söylemektedir" karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]
4508 (6)- Hasan der ki: Semure: "Ben, biri imamın
tekbir getirmesinden sonra kıraata başlayana kadar, biri de Fatiha Suresi'ni ve
zamm-i sureyi bitirdiği zaman rükuya varmadan önce olmak üzere namazda iki
sekte (okumadan duruş) olduğunu hafızamda tuttum" dedi. İmran b. Husayn
bunu kabul etmedi ve bu durumu sormak için Medine'de bulunan Ubey b. Ka'b'a bir
mektup yazdılar. Ubey de cevabında: "Semure doğru söylemektedir"
karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]
4509 (7)- Hasan bildiriyor: Semure b. Cundub namaz
kıldırdığı zaman biri iftitah tekbirinden sonra, biri de
''(Veledddlin)"[Fatiha 7] dedikten sonra olmak üzere kısa bir süre iki
sekte yapardı. Cemaat bunu kabul etmeyince bu konuda Ubey b. Ka'b'a bir mektup
yazdılar. Bunun üzerine Ubey onlara cevabında: "Gerçek Semure'nin yaptığı
gibidir" diye yazdı.
[-Sahihtir-]
4510 (8)- Yünus'un rivayetinde: "(Semure) zamm-i sureyi
okumayı bitirdiği zamanda sekte yapardı" ibaresiyle nakleder.
[-Sahihtir-]
2. Ebu Hureyre (r.a.)
- - (-)
4511 (1)- Ebu Hureyre: "Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) namazda bir sekte yapardı" demiştir.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Ebu Davud, salat (778) ve Nesai, iftitah 2/128
(894) rivayet ettiler.
4512 (2)- Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) namaz için tekbir getirdiği zaman kısa bir süre sekte yapardı.
Kendisine: "Ey Allah'ın Resulü! Annem babam sana feda olsun. Tekbir ve
kıraat arasındaki o sektende ne okumaktasın?" dediğimde, Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ben: ''Allahım! Doğu ile batı arasını
uzaklaştırdığın gibi benimle günahlarım arasını uzaklaştır. Allahım! Beyaz
giysinin kirden temizlendiği gibi beni günahlarımdan temizle. Allahım! Geçmiş
günahlarımı da kar, su ve dolu ile yıka'' derim'' karşılığını verdi.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (598) rivayet etti.
4542 (2)'de tekrar edecektir.
4513 (3)- Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in yaptığı, insanların ise bıraktığı üç şey vardır. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) namaza durduğu zaman ellerini iyice yukarıya
kaldırır ve kıraattan önce de az susup Yüce Allah'ın ihsanından isterdi. Her
rükuya varmasında ve (secdeden) kalkmasında tekbir getirirdi."
[-Sahihtir-]
Müsned'i tertip eden der ki: Bu hadis "Tekbirde elleri
kaldırmak" başlığı altında geçmişti.
4464 (4)'te tekrar edecektir.